Het is altijd weer een wondertje. Een half jaar geleden konden de kinderen van groep 3 nog niet lezen. We hebben ze een half jaar letters geleerd en leren ‘zoemen’ (dat betekent de letters aan elkaar plakken tot je het woord hoort). Geweldig om ze nu te horen lezen! Dat is de growth mindset in de praktijk! Halverwege groep 3 gaan we ook meteen de eerste AVI-toets en DMT afnemen. DMT staat voor ‘drie-minuten-toets’. Voor groep 3 is dat nog een ’twee-minuten-toets’. Ze krijgen twee kaarten met woordjes daarop. Iedere kaart moeten ze een minuut lang woordjes lezen. We tellen het aantal woordjes dat ze juist hebben gelezen in één minuut. De AVI toets bestaat uit een klein verhaaltje. De verhaaltjes lopen op in moeilijkheidsgraad. De leerling wordt gevraagd het verhaaltje te lezen. Om de toets ’te halen’ is er een grens gedefinieerd aan de tijd die ze nodig hebben voor het lezen en het aantal fouten dat ze lezen.
Veel kinderen vinden het lezen van een verhaaltje makkelijker dan het lezen van de woordjes. In het algemeen is de tijdslimiet hierbij lastiger dan het aantal fouten. Dat vinden we belangrijk. Het is in het dagelijks leven namelijk geen ramp als je meer tijd nodig hebt om te lezen. Het is wel een ramp als je erg veel fouten leest. Daarom leggen we altijd de nadruk op het correct lezen. De kinderen van groep 3 hebben nog niet allemaal het AVI-niveau M3 behaald. Dat is niet erg. In groep 4 en groep 5 gaan de meeste kinderen flink tempo maken. Het is wel makkelijker als de kinderen straks in groep 4 vlot kunnen lezen. Oefenen helpt!