Voor de vakantie zijn we aan de slag gegaan met de Techniek Torens en ook deze week gaan we er weer mee verder. De leerlingen werken in groepjes aan een opdracht en moeten hierbij goed samenwerken/overleggen. Opdrachten die deze keer aan bod komen zijn: tandwielentoestel, rollen over katrollen, knikkerlift, laat de wieken draaien, bouw een stevige paalwoning en een zonnecelmobiel.
Hoe werkt het? Elk groepje krijgt een lesbrief en een leskist. In de brief staat beschreven wat de opdracht is en welke stappen ze moeten doorlopen. De opdrachten zijn gericht op het ontwerpend en ontdekkend leren. Dit is een andere manier van denken dan tijdens de reken/taalles en zorgt soms voor een extra uitdaging. Ondanks de ‘smalle geitenpaadjes’ (je hersenen zijn er nog niet in getraind) die ze tegenkomen, hebben ze plezier in het maken van de opdrachten en zijn ze trots op het resultaat. De geitenpaadjes worden langzaam een zandweg. Soms is de zandweg al zo breed dat er extra geëxperimenteerd wordt. De groei mindset heeft ook bij deze opdrachten een positief effect 🙂 en andersom hebben de opdrachten een positief effect op de groeimindset.