Ontdekkingsreizen
We gaan de komende weken op avontuur! Samen stappen we in de schoenen van beroemde ontdekkingsreizigers. We varen over ruige zeeën, ontdekken nieuwe landen en ontmoeten dieren en planten die we nog nooit hebben gezien. Misschien vinden we zelfs een onbewoond eiland…
Vrijdag 12 september openen we dit thema met de hele school met een pleinfeest. Volgende week is de startweek, de week daarna starten we met de ateliers. Eind november sluiten we het thema af met een leuke activiteit.
Huiswerkopdracht:
Alle kinderen van de school krijgen een speciale opdracht: neem een voorwerp mee dat past bij ons thema ontdekkingsreizen. Denk aan iets dat te maken heeft met reizen, de zee, een ontdekking. Het mag een echt voorwerp zijn, maar ook een tekening, foto of knutselwerk.
In de onderbouw werken de kinderen aan twee deelthema´s:
Deelthema 1: We gaan op ontdekkingsreis
De kinderen bouwen een schip, oefenen knopen leggen en duiken in de onderwaterwereld om dieren te tellen. Ook maken ze een eigen verrekijker. Zo ervaren ze spelenderwijs hoe het is om een echte ontdekkingsreiziger te zijn.
Deelthema 2: Op een onbewoond eiland
De onderbouw belandt op een onbewoond eiland! De kinderen maken eigen recepten en testen of het eetbaar is, bouwen hutten met buizen en doeken en maken kunst met gevonden materialen. In het schrijfatlier schrijven ze een boodschap en sturen die als flessenpost. Zo ontdekken ze hoe het is om te overleven en te creëren op een eiland!
In de midden- en bovenbouw werken de kinderen aan de volgende ateliers:
Geschiedenis 1:
We leren waarom mensen vroeger op ontdekkingsreis gingen, maken kennis met reizigers zoals de Vikingen, Egyptenaren, Columbus en Marco Polo en ontdekken wat zij meebrachten. Ook kijken we naar het dagelijks leven aan boord: van scheepsonderdelen en functies tot eten, ziektes en soms strenge straffen.
Biologie:
We onderzoeken nieuwe planten en dieren en maken kennis met taxonomie en leren de hoofgroepen onderscheiden. Ook kijken we naar dieren die uitgestorven zijn, zoals de dodo, en onderzoeken we de invloed van exoten op ecosystemen. Zo ontdekken de kinderen hoe ontdekkingsreizen ook de natuur in kaart brachten.
Geschiedenis 2:
We onderzoeken de handelsreizen van de VOC en WIC. We leren hoe gebieden namen kregen van ontdekkingsreizigers zoals Abel Tasman en verdiepen ons in de driehoekshandel. Ook staan we stil bij slavernij en het zware leven op plantages. Zo ontdekken de kinderen de keerzijde van handel en kolonisatie.
Kunst:
De midden- en bovenbouw ontdekt de kunst van de Gouden Eeuw. We bekijken werken van Rembrandt, Vermeer, Frans Hals en Jan Steen en zien hoe scheepvaart en zeeslagen in schilderijen werden vastgelegd. Ook onderzoeken we buitenlandse invloeden, zoals Japans textiel en Delfts aardewerk als alternatief voor Chinees porselein.