Nieuwe lees- en schrijfmethode

kronkel

We werkten al heel veel jaren met de Kim-versie van Veilig Leren Lezen. Deze methode was aan vervanging toe. We merkten dat de methode erg intensief is en dat er veel aandacht naar thema’s gaat en naar ‘lijntjes trekken’ in werkboeken. Er wordt dus relatief weinig tijd besteed aan lezen, en daar gaat het nu juist om!

Omdat we een nieuwe thematische methode hebben, die ook veel onderwijstijd vraagt, hebben we gekozen voor een compacte leesmethode die heel veel tijd besteedt aan lezen, zonder tijd te besteden aan algemene thema’s. Dat doen we immers al met de Noordwijkse methode. De methode die we hebben gevonden is ‘Actief leren lezen’. Het leren lezen bouwt in deze methode sneller op, waardoor de kinderen ook sneller echte teksten gaan lezen. We verwachten dat kinderen dan ook meer aandacht krijgen voor de betekenis van de teksten.

Voor het schrijven zijn we overgestapt naar ‘Schrijfvriend’. Deze methode past beter bij de leesmethode ‘Actief leren lezen’. Omdat de leerjaren 6/7/8 hun handschrift al helemaal hebben geautomatiseerd, schrijven zij verder met de methode ‘Pennenstreken’.